Jak wycenić portal?
Za ile możesz sprzedać swój biznes w Internecie?
Twoja firma może być dla Ciebie bezcenna, ale zawsze jest z nią związana liczba. W rzeczywistości standardowa formuła wyceny firmy internetowej składa się z dwóch części:
- Średni miesięczny zysk netto (zysk pomniejszony o koszty) w okresie co najmniej 12 miesięcy
- Wielokrotność sprzedaży
Aby obliczyć wielokrotność sprzedaży, użyj poniższego wzoru:
[średni zysk netto] x (20 do 60+) = cena ofertowa
Na przykład, jeśli Twój średni miesięczny zysk netto wynosi 15 000 zł i wybierzesz ostrożny 20-krotny mnożnik sprzedaży, cena ofertowa Twojej firmy wyniesie 300 000 zł. Jeśli Twoja firma ma ogromny potencjał wzrostu i jej miesięczne przychody podwoiły się lub potroiły z miesiąca na miesiąc, możesz wybrać wyższą wielokrotność (jeśli wybierzesz 60 razy, Twoja cena ofertowa wyniesie bardzo wygodne 900 000 zł).
Ta formuła może działać wstecz lub do przodu. Możesz sprzedać swoją firmę za kwotę od 20 do 60-krotności średniego miesięcznego zysku netto lub określić, za jaką kwotę chcesz ją sprzedać, a następnie dowiedzieć się, ile musisz zarabiać każdego miesiąca, aby to osiągnąć.
Jeśli nie masz już pewności, czy wygenerujesz 500 000 zł na sprzedaż swojej firmy, możesz bezpiecznie założyć, że będziesz musiał osiągać średni miesięczny zysk netto w wysokości 25 000 zł.